Voorbije projecten

Summerproject 2012 Frankrijk

Project de Franse Alpen, zeg me wat. Bourg d'Oisans een klein, gezellig dorp aan de voet van de bergen dat aansluiting bieden tot de bekende skigebieden Alpe d' Huez en Les deux Alpes. Van adventure gesproken, we hebben alles gehad tijdens dit project: van de prachtige bergen tot de eindeloze lucht, van top weer naar onweer!

We vertokken 's avonds met 6 gemotiveerde jongeren van de Markt in Mol en hun 3 schitterende begeleiders. Ik herinner me nog goed dat één van de jongeren me vertelde dat ik hem wakker moest maken als de bergen begonnen, want, het was iets dat hij nog niet kende en hij wou de bergen zien groeien! Toen we aankwamen in Bourg d' Oisans, schitterend weer, je zag dat het geregend had en de wolken hingen zeer laag in de vallei, maar je zag de toppen schitteren. Iemand vertelde me: dit is precies zoals in Avatar, zo mooi! Dat zijn van die momenten dat je als monitor denkt, hier doe ik het voor!

Dit project is voor alle deelnemers, begeleiders inclusief, een hele belevenis geweest, het is werkelijk door merg en been gegaan, en niemand van ons gaat dit nog vergeten! Iedereen heeft eruit geleerd en onze organisatie eveneens. Ik laat nu het woord aan een van de jongeren:

We werden gewekt om 7h 's morgens. Iedereen heeft dan zijn tent opgebroken en zich klaar gemaakt om te vertrekken. Nog eerst een ontbijtje bij stralende zon, dan het busje geladen om te vertrekken naar onze startplaats.

Die dag moesten we 1600m hoogteverschil overbruggen. We vertrokken om 1000m en moeste stijgen tot 2600m. Bij de start van onze klimscheen de zon zalig. Het was 23c° en het water van de rivier schitterde in de zon de vogels floten, de start van de klim was aangenaam. Een goed en verzorgd pad. Ook moesten we een stukje over een autobaan om daarna terug het pad te volgen weg van de beschaving. De eerste klim van 500m was heel rustig, mooie natuur, verzorgd pad,. Toen kwamen we aan een dorpje (max 8 huizen). Daar waren we het pad even kwijt. Toen we het pad terug hadden gevonden, werd het al na 15m ruwer omdat dit versperd was door rotsen. Hier begon de klim pas echt. Eerst was de omgeving nog vrij groen en levendig maar naarmate we hoger gingen en het steiler werd nam het leven af. Om 13h namen we nog even een pauze om te eten wat al niet zonder gezeur gebeurde. Het wemelde er namelijk van de mieren van 1cm groot. Na het eten gingen we verder de hoogte in. Het pad werd minder en minder pad. Op een gegeven moment was er een ijzeren kabel aan de rots bevestigd. Toen werd het wandelen opeens klimmen. Ik voelde me net op de maan, enkel zwarte natuurstenen onder mijn voeten. Toen we voorbij het "gevaarlijke" gedeelte waren gekomen, kwamen we aan bij een graspleintje met een fantastisch uitzicht over de bergen en een ski-dorpje. We zaten toen op +/-2300m hoogte. We moesten naar 2600m. Sommige waren al moe, hadden andereklachten of hadden dorst (water was op). Na onze rustpauze van 15min begon onze "trip on the moon". Geen bomen of gras enkel nog sneeuw en veel stenen. Ik denk persoonlijk dat je met al deze stenen Rome kunt nabouwen. Veel te veel stenen. Als we boven waren moesten we 400m dalen en daar konden we slapen. Maar ditheeft niet mogen zijn. Eén maal boven, stak er een storm op en bleek dat ons pad was ondergesneeuwd. De enige oplossing was terugkeren. Tijdens de afdaling door het maanlandschap, kregen we het nog fel te verduren. Statische elektriciteit op onze appel! Ik dacht even dat ik er geweest was. Maar nu kwam het stuk dat ik daarstraks "gevaarlijk" noemde. Dat werd nu echt GEVAARLIJK. Alles was glad door de regen. Een opvoeder die als laatste liep hoorde ik ineens AAAAAAAHHH!. roepen. Ik dacht dat hij in het ravijn was gevallen. Toen hij stopte met roepen bleek dat hij heeeeeeel veeeeeeeeeel sjans heeft gehad. 4m was hij naar beneden geschoven. Na deze ervaring hield iedereen het voor bekeken en niemand wou nog verder. Het pad was te gevaarlijk. Jap monitoren belde een helikopter. Deze arriveerde 15min later en nam iedereen één voor één van de berg. Toen we met z'n allen terug op de begane grond waren reden we met het busje naar de lokale brandweer. Hierwachtte de burgemeester van Bourg D'Oissons ons op. Hij bracht ons naar de plaatselijke sporthal waar we konden douchen en mochten overnachten. Na een stevige maaltijd te hebben gegeten zochten we onze bed (slaapmatje) op. Sommige hadden hun slaapzak en sommigen maakte van 2 vuilniszakken een slaapzak. Anderen hadden niets om in of onder te kruipen.

Om 7h45 stonden er al een klas kinderen aan de deur van de sporthal. We moesten zo snel mogelijk alles inpakken want de Burgemeester stond ons buiten al op te wachten. Hij bracht ons naar een bungalow waar er een ontbijt voor ons klaar stond. Na dit ontbijt hebben we de tijd genomen om ons avontuur te bespreken en stil te staan bij wat er allemaal gebeurt was. Na deze bespreking hebben we nog wat gesport, gekookt, ... De helikopter is nog enkele vermiste rugzakken gaan zoeken maar helaas. Twee zullen er vermist blijven.
In de late namiddag hebben we alles opgeruimd en zijn we nog even langs de Carrefour gereden voor een fles champagne. Deze zijn we gaan afgeven aan de burgemeester uit dank voor alle hulp die we van hem gekregenhebben.
Voordat we dan terugreden naar België zijn we nog een drankje en een snack gaan nuttigen in het dorp.
Tijdens de terugrit had ik een gemengd gevoel. Enerzijds was ik blij dat het goed was afgelopen en dat we terug naar huis gingen, anderzijds had ik het gevoel dat ik iets van mezelf had achtergelaten of dat ik daar had gevonden. Een soort van "geestelijke vrijheid". Eerste wou ik nooit meer terug naar de bergen en nu verlang ik terug naar de bergen (raar).

Dit was het verslag van onze van een van de jongeren, wat begon als een prachtige dag in de bergen, ging door een groot zwart gat om dan terug het licht te zien op het einde van de tunnel! Dit heeft ons, JAP, doen inzien dat, hoe goed voorbereid je ook mag zijn, wat de weersvoorspellingen ook zijn, je nooit kan voorspellen wat er kan gebeuren. JAP staat voor adventure, en jezelf tegenkomen op een andere manier, in een andere omgeving, om daar het beste uit jezelf te halen, we hebben gezien dat ook in deze extreme situaties de jongeren het beste uit zichzelf kunnen halen en er kunnen zijn voor elkaar.

link dit project aan

Summerproject 2012 Frankrijk

in beeld
P1020478-400 P1020508-400 P1020511-400 P1020465-400 P1020472-400 P1020477-400 P1020490-400 P1020501-400 P1020476-400 P1020489-400 P1020503-400 P1020458-400 P1020464-400 P1020466-400 P1020487-400